Great Balls Of Fire (1989)

 
Historien om Jerry Lee Lewis, En av dom största och definitivt en av de vildaste musiker på 1950-talet. Hans arrogans, anmärkningsvärda talang och okonventionella livsstil förde honom ofta i konflikt med andra i branschen och gav honom även förakt och fördömande av allmänheten.

Filmen om Jerry Lee Lewis liv är en jag haft hemma på DVD otroligt många år nu men aldrig kommit till skott att faktiskt titta på. Men efter att jag varit på Göta Lejon och sett Brolle i showen Elvis, Cash, The Killer & Me så blev jag otroligt inspirerad och ville bara veta mer om Jerry Lee Lewis liv och karriär.
Jag hade ingen koll alls på vem denna legendar var mer än att jag hört en hel del låtar med honom som jag tyckt väldigt mycket om och jag måste säga att jag gillade filmatiseringen väldigt mycket. Dennis Quaid gör denna legendar rättvisa och även om man nu vet att han hade problem med missbruk så är det inte alls det som filmen fokuserade på och det tyckte jag om. Man hyllar helt enkelt en ikon och hans karriär. Såklart visar de även negativa delar men missbruket är inte en stor del av det. Vi får även se Elvis Presley skymta förbi här och där och jag tyckte Michael St. Gerard var läbbigt lik Elvis som ungdom. Kul att se en hel del kända skådespelare i sin ungdom som Winona Ryder och Alec Baldwin som spelar familj till Jerry Lee Lewis men som även dem hade en stor del i hans liv och hur det påverkade hans karriär. Jag blev väldigt positivt överraskad av denna film och kommer säkerligen att se om den någon gång. 

Genre: Drama
Längd:
1h och 43min
Skådespelare: Dennis Quaid, Winona Ryder, John Doe, Alec Baldwin
Betyg: 4/5

#1 - Elsa

Jag såg Great Balls of Fire för väldigt länge sedan, kommer inte ihåg mycket mer än att jag gillade den... Men nu känns det som att jag borde se den igen. Den ligger hemma i dvd-hyllan och samlar damm, så varför inte ;)

Svar: Det var ju egentligen inte något som var wow men det behövdes inte, den var helt enkelt bara väldigt bra gjord så att man gillade den. Tycker absolut att du ska se om den :P
livinginfictionalworlds.blogg.se

#2 - Flisan

sv: jamen eller hur :D

denna har jag inte sätt!

Svar: Ett bra tips om man är nyfiken på musikhistoria :D
livinginfictionalworlds.blogg.se