Mina Topp 5 Favoritserier just nu

Under mitt London besök för ett tag sedan så hade jag en frågestund här på bloggen och Elsa var den enda som ställde en fråga och därför tänkte jag nu svara på den. Frågan hon ställde löd såhär:

"Vilka är dina nyaste favoriter i film- och serieväg?" 

Så i detta inlägg tänkte jag berätta lite mer om mina favoritserier just nu. Några är helt nya, någon lite äldre men som jag precis funnit och som inte många pratar om i bloggosfären. Såklart kommer det även en del 2 senare där jag kommer berätta om mina favorit filmer just nu. 


Life Sentence handlar om Stella Abbot som har varit dödssjuk under stora delen av sitt liv. En dag får hon beskedet att hon mirakulöst har blivit botad och det är då hela hennes värld vänds upp och ned. Stella inser att familjen har ljugit för henne under sjukdomstiden bara för att hon skulle få det så bra som möjligt på slutet. Men nu nystas alla hemligheter upp igen. Med humor och en stor dos värme blev denna serie snabbt en favorit. Skådespelarna som valdes för rollerna är verkligen perfekta ihop, dem kändes som en stor härlig familj från början till slut. Tyvärr lades denna serie ner efter endast en säsong vilket är otroligt synd, för det var länge sedan jag gillade en serie såhär mycket. 


Rise är en dramaserie med Friday Night Lights vibbar som kretsar kring ett litet samhälle. Läraren Lou tar över drama lektionerna och fokuserar hela terminen kring att sätta upp den omtalade musikalen Spring Awakening. Medans han gör detta får vi lära känna honom och elevernas liv och missöden. Jag gillade starkt denna serie, man fastnade genast för karaktärerna och ville se hur det gick för dem. Att sätta upp en sådan omtalad musikal gör inte bara att eleverna går igenom massor av känslor inom sig själva, utan den skulle också komma att påverka hela skolan och staden. Även denna serie lades ner vilket var synd för jag tror att om den hade fått en till chans så kunde dem ha gjort så mycket mer. Serien tar upp så många viktiga ämnen i dagens samhälle så jag hade velat se vad som skulle komma härnäst. 


When Calls The Heart handlar om Elizabeth Thatcher som en dag lämnar sitt priviligerade liv för att bli lärare i en liten stad som livnär sig på kolgruvor. När hon anländer till staden har det precis hänt en gruvolycka där många av stadens män och söner omkommit. Men Elizabeth är godhjärtad och vill på alla sätt och vis hjälpa till på det sätt hon kan, nämligen att ta hand om och lära ut till barnen. Detta är en väldigt mysig serie som fick mig att tänka tillbaka på den gamla hederliga Lilla Huset på Prärien serien. Vi får följa Elizabeth och de andra starka kvinnorna i staden när dem försöker att bygga upp sina liv igen efter katastrofen. Väldigt mysig och känslobaserad serie. 


Velvet utspelar sig i Madrid under sent 50-tal och vi får följa ett gäng härliga karaktärer som både äger och jobbar på detta stora modehus. Det är en serie som kretsar kring pengar, mode, drama, kärlek, vänskap och intriger. Serien har väldigt bra skådespelare som verkligen har tagit dessa karaktärer till hjärtat och det märks. Det är bara något speciellt med spanska kostymdraman som görs på detta sätt. Serien finns på Netflix om man är intresserad. Det har även kommit en fortsättning på serien med namn Velvet Collection som jag ser fram emot att avnjuta så snart jag bara kan! 


Den här serien är inte ny någonstans men för mig är den det, då jag precis håller på med ett serie maraton av den. Vi får följa Spencer, Aria, Hanna och Emily när dem återförenas i sin hemstad. Deras vän Alison har försvunnit och hittas en dag mördad och helt plötsligt börjar dessa vänner att få SMS med hot från en anonym person som vald identiteten A. En person som hotar att avslöja alla deras hemligheter. Vem är denne A och har den personen något att göra med Alisons försvinnande och hennes mord? 
Gillar denna serie väldigt mycket, det är ett högt tempo hela tiden och man sitter som på nålar för att se vad som skall hända, vad denna A ska avslöja nu och om tjejerna kan lyckas med det polisen inte gjort, nämligen att finna Alisons mördare.