Böcker - Maj 2018

 
This is Where It Ends - Marieke Nijkamp
Vad händer med ungdomar som helt plötsligt finner sig inlåsta i en skolaula när en annan elev börjar att skjuta. Denna slukade jag på en dag, otroligt viktig bok som jag gärna hade läst tillsammans med andra och diskuterat längst med vägen. Har någon av er läst den?

Månskensstranden - Nora Robert
Då har jag lyckats att ta mig genom den andra boken i Three Sisters Island serien av Nora Robert och om ni känner mig vet ni att jag inte alls gillar hennes böcker, men det är något speciellt med denna serie, något som gör att man slukar den direkt. Det är övernaturligt men inte fjantigt, det är romantiskt med lite heta scener mellanåt men det är också en stor dos humor och drama i en perfekt mix. Är fortfarande förvånad över hur mycket jag gillar den här serien. Det hade jag aldrig trott!

Harry Potter and the Goblet of Fire - J.K. Rowling
En omläsning (sort of) av The Goblet of Fire. Läst den på svenska men håller på att läsa böckerna på engelska nu. Efter det blir det nog även de illustrerade haha. Men åter till boken. Något som jag blev ledsen över var att jag insåg att Winky helt är borta från filmen och det faktum att Dobby jobbar på Hogwarts och att det är han som hjälper Harry med den ena uppgiften i The Triwizard Tournament. Väldigt synd. Överlag gillade jag den här boken, den grep inte tag i mig som de andra gjorde mer än Winkys del men väldigt trevlig läsning. Alltid roligt att läsa om Cedric även om vi alla vet hur det gick för honom i slutändan. 

Simon vs the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli
Den här boken är så omtalad att jag var rädd för den. Jag var så rädd att besvikelsen skulle bli stor som den ju kan bli med hypande böcker men jag måste säga att jag gillade den väldigt mycket. Jag är inte lika såld som alla andra verkar vara men det är något riktigt charmigt med den här historien och mycket av det kan jag tacka mejlkonversationerna mellan Simon och Blue för. Annars är den väldigt klyschig, en typiskt high school, hitta dig själv historia med humor.