The Duchess (2008)


Det här är den sanna berättelsen om den vackra och glamorösa Georgiana Spencer, en av 1700-talets mest fascinerande kvinnor. Hon var gift med Hertigen av Devonshire och umgicks med ministrar och prinsar. Hon blev en modeikon, en älskvärd mor, en slug politisk aktör och folkets älskling. Men Georgianas kärleksliv var komplicerat. Hon hade ett förhållande med Earl Grey samtidigt som maken levde tillsammans med hennes bästa väninna Lady Bess.

The Duchess är en film som jag skamligt nog trott att jag sett men faktiskt inte hade gjort, skämskudde fram. Filmen följer hertiginnan Georgiana som inte bara har en utstrålning som fångar blickar, utan hon känner starkt för sina egna och andras rättigheter. Sedan att hon visar det genom politisk handling eller genom sitt sinne för mode det är en annan sak. Dock så är det något som fattas i den här filmen. Jag vet inte vad det är för jag vill så gärna gilla den. Tror det tyvärr beror på hennes förhållande till hertigen som gör att jag mest stör mig på hennes beslut. Jag förstår dem absolut men hade väl kanske hoppas på ett annorlunda slut med tanke på hur nära det ändå kom att gå ett helt annat håll. 

Genre:
Biografi, Historiskt Drama
Längd: 1h och 50min
Skådespelare: Keira Knightley, Ralph Fiennes, Dominic Cooper, Hayley Atwell
Betyg: 2/5
#1 - Emelie Karlsson

Ja denna film med Keira Knightley är lite medioker. Tycker i så fall att Anna Karenina är bättre, med liknande koncept. Även fast den inte heller är så bra som den skulle kunna vara!

Svar: Det kan jag hålla med om, Anna Karenina är snäppet bättre.
livinginfictionalworlds.blogg.se