Låt oss prata om 13 Reasons Why


Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play. Clay Jensen vill inte ha något att göra med banden som Hannah Baker spelade in. Hannah är död, resonerar han. Hennes hemligheter ska begravas med henne. Sedan berättar Hannahs röst för Clay att han finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död. Clay fortsätter att lyssna hela natten. Han följer Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid.

Jag skriver och suddar ut, gång på gång försöker jag skriva ner mina tankar och känslor gentemot denna serie och inser hur svårt det kommer att bli men jag ska göra ett ärligt försök.
Efter att ha sett en hel del avsnitt av den här serien var jag mer än redo att ge upp den. Jag blev bara arg, ledsen och frustrerad över situationen och skrek gång på gång: VARFÖR ÄR DET INGEN SOM GÖR NÅGOT, VARFÖR STOPPAR INGEN DET SOM HÄNDER! Såhär i efterhand är jag glad för att jag inte gav upp, för den här serien berättar något viktigt. Något som kräver starka känslor och tankar hos tittaren gång på gång. Den sliter och drar i precis rätt trådar hela tiden. När jag sett klart på serien och alla känslor bubblade upp till ytan såg jag även minidokumentären 13 skäl varför - Bortom Skälen och fick höra all bakomliggande fakta och arbete för att göra denna serie till det den är idag och det var guld värt. Den öppnade både tankar och känslor värda att arbeta vidare med i samhället. Slutet i ambulansen gjorde ont, att inte veta vem det vad, varför det hände och tankarna, nej det händer igen. Varför? Och det är just det som gör den här serien så ofantligt viktigt, frågan varför står alltid i fokus. Och egentligen får vi inget svar på den frågan, för i verkligheten blir det inget Askungeslut. Alla lever inte lyckliga i alla sina dagar. Och det är den krassa sanningen. Men det finns hjälp att få för att göra det hela lite mer uthärdligt.