Jurassic World (2015)

 
Handling
För 22 år sedan drömde John Hammond om en nöjespark där besökarna fick uppleva nervkittlande möten med levande dinosaurier. Idag tar Jurassic World emot tiotusentals besökare, men något olycksbådande lurar bakom sevärdheterna i parken: en genmanipulerad dinosaurie med våldsamma krafter. När kaos uppstår på ön försöker Owen och Claire återställa ordningen och en dag i parken förvandlas till en kamp för överlevnad.

Recension
Jurassic Park filmerna är den första film serien jag minns att jag tjuvtittade på när mina föräldrar sov när jag var yngre. Nu vet jag att dem var fullt medvetna om att jag faktiskt såg filmerna då deras sovrum låg vägg i vägg med min men jag kan riktigt minnas att jag låg där i sängen, under täcket, uppe alldeles för sent för att se dessa skrämmande "vuxen" filmer. Och det är med nostalgi som jag såg den här nya versionen. 

Jag älskade att dem hade tagit filmerna ett steg längre genom att sätta den i modern tid med moderna känslor. Tanken på en temapark med dessa skrämmande dinosaurier var en härlig tanke och jag gillar att dem tog med något som vi faktiskt lever med i dag på olika sätt dvs att någon skall skapa något som är mer skräckinjagande än föregångarna, för att vi vant oss vid det. Nu säger jag inte att skräck är temat man tävlar om idag på samma sätt men att film och tv-serie världen hela tiden kämpar för att hålla kvar tittarna genom att komma på något nytt hela tiden, förstår ni vad jag menar? Och det var något jag uppkattade speciellt med filmen. Sedan har dessa filmer alltid haft en speciell plats i mitt hjärta så det är svårt att objektivt se på dem. Jag gillade även att dinosaurierna fick kämpa mot varandra och att några faktiskt valde att skydda människorna, en mysig detalj. Att filmen dessutom innehöll en hel del stora skådespelarnamn som i alla fall jag försöker följa på film och serie himlen var ett stort pluss. Jag vet inte vad mer jag skall säga, jag älskade filmen från början till slut och jag förstår inte varför jag väntat såhär länge med att se den! 

Genre: Äventyr/Skräck
Längd: 2h och 4 min
Skådespelare: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Nick Robinson, Katie McGrath m.fl
Betyg: 5/5

#1 - Film&serier bloggen

Jag gillar verkligen den här filmen. Ska bli så kul att få se på den nya som har premiär imorgon om jag minns det rätt!

Svar: Ja jag är supertaggad men får tyvärr vänta lite innan jag kan se den på bio då jag ska resa bort
livinginfictionalworlds.blogg.se