Top Five Friday - Barnböcker


Nu när bokrean precis är över för i år samt att jag fick förfrågan av en vän att göra denna lista så blir alltså veckans lista...Barnböcker. Och med tanke på att jag jobbar med barn och läser väldigt mycket böcker så blev detta en jättesvår fråga men jag har försökt göra mitt bästa. Det blev en blandning mellan mina egna favoriter och en som blev en favorit när jag läste den på förskolan för barnen. 

Jag vill inte gå och lägga mig! - Astrid Lindgren
Vilken småbarnsförälder känner inte igen den kommentaren?! Varenda kväll när Lasse ska gå och lägga sig är det ett förskräckligt liv. Han vill inte förstås! Tur att tant Lotten låter honom titta genom sina glasögon så att han får se hur det går till hemma hos djuren vid läggdags. Läsålder: 3-6 år

En Ö I Havet - Annika Thor
Systrarna Steffi och Nelli är tolv och sju år gamla när de skickas till Sverige för att undkomma judeförföljelserna i sitt hemland Österrike. De vet ingenting om Sverige, bara att de ska bo på en ö i Göteborgs skärgård. De drömmer om en semesterort med palmer längs strandpromenaden, ett piano och en hund. När de kommer fram är ingenting som de väntat sig. Där finns bara hav och sten, sjöbodar och fiskebåtar...
Under uppväxtåren i Sverige blir breven från föräldrarna en livlina, men också en ständig källa till oro. Steffi förstå att deras situation är mycket svår, och förhoppningen att familjen ska återförenas i Amerika blir allt svagare.
I böckerna om Steffi och Nelli skildras systrarnas livsöden - skolgång, vänskap, förälskelse, mognad - i skuggan av kriget, gripande, men osentimentalt och sakligt. Läsålder: 9-12 år

En Bok - Hervé Tullet
Det här är en bok. Gör som den säger så får du se vad som händer...
En bok är en interaktiv bok för den minsta. Det är en genialt enkel och lekfull bok där barnet hela tiden påverkar vad som händer på nästa uppslag. Läsålder: 1-5 år Missa inte fortsättningen Färger! 

Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren
Skorpans bror Jonathan har berättat om landet Nangijala, dit man kommer när man dör. För Skorpan är sjuk och ska dö.
"I Nangijala får man vara med om äventyr från morgon till kväll", säger Jonathan. "För det är i Nangijala som alla sagor händer." Några dagar senare brinner det i huset där de bor och Jonathan dör själv.
Och tänka sig, precis som Jonathan lovat så ses de i Nangijala. Fast allt är inte underbart i sagornas och lägereldarnas land. På andra sidan bergen ligger Törnrosdalen där den onda Tengil tagit makten och gjort folket till slavar. Uppe i en håla i bergen håller han urtidsdraken Katla ... Läsålder: 6-9 år

Mary Poppins - P L Travers
Mary Poppins är en minst sagt ovanlig barnjungfru. Hon kan flyga, trolla fram spännande saker ur sin magiska kappsäck och vet hur man gör tråkiga sysslor till en rolig lek. Man skulle kunna säga att hon är "praktiskt taget perfekt".
Barnen Michael och Jane älskar Mary från första stund men deras pappa, den stränge bankdirektören George, är inte riktigt lika belåten. Han anser att barn inte ska hålla på med en massa dumma lekar utan bör uppfostras med regler och disciplin. Läsålder: 9-12 år. 
#1 - sandra

åh en ö i havet <3 har inte läst böckerna men älskade serien

Svar: Då tycker jag absolut att du ska läsa dem, för det som är min favorit, som knappt är med i serien, är att Steffi och Sven faktiskt har ett förhållande :D
livinginfictionalworlds.blogg.se

#2 - Katrine Larsson

En Ö I Havet är verkligen nostalgi, kom ihåg att jag läste dem ett antal gånger när jag var yngre.

Svar: Samma här. Fick dem en jul och maratonläste dem och när jag läst ut dem läste jag dem en gång till haha :D
livinginfictionalworlds.blogg.se