Pinocchio (1940)

 
Walt Disneys fantasifyllda och magiska äventyr startar en natt för länge sedan i den snälle dockmakaren Gepettos verkstad. På en hylla sitter hans trädocka Pinocchio stilla, men så kommer den Blå Fen och väcker dockan till liv - precis som Gepetto önskat sig. Men Pinocchio har mycket att lära sig av livet för att bli en riktig pojke och får därför hjälp av den kloka Benjamin Syrsa, som ska lära honom vad som är rätt och fel. För Benjamin Syrsa blir det ett hårt arbete att försöka hålla den nyfikne Pinocchio på rätt väg ...

Pinocchio är en charmig och humoristisk saga som kommer med många tankeväckande frågor. Det var väldigt längesedan jag såg denna film nu och jag tror faktiskt att jag uppskattar den mer nu i äldre dagar än jag gjorde som barn. Sångerna är fantastiska likaså karaktärer och omgivningar samt känsloanknytningar. Jag älskar att det började regna och är stormigt när Gepetto, Benjamin och Pinocchio är ledsna. Det sköttes på ett mycket snyggt sätt! Och som jag nämnde sagan väcker många tankar. Ska man ljuga? Om något ser ut att vara för bra, kanske det också är det. Nu är jag mer än sugen att läsa/prata om denna saga tillsammans med barnen på jobbet för att se deras reaktion. 

Genre:
Animation, Comedy, Family
Längd:
1h och 28min
Röstskådespelare:
Inga Tidblad, Torsten Winge, Carl-Gunnar Wingård
Betyg:
5/5
Plats i den kronologiska ordningen (Disney):
2

#1 - Felicia

Älskar den men lite läskig nästan, haha.

Svar: Jag kan absolut förstå det men nu som vuxen såg jag nästan bara det positiva, de bra sångerna, budskapen m.m :D
livinginfictionalworlds.blogg.se

#2 - Film&serier bloggen

Den här filmen har jag inte sett på sen jag var liten, då tyckte jag nästan den var lite läskig om jag minns det rätt. Men bra är den och skulle nog kunna titta på den idag om jag hade lust!

Svar: Jag minns inte om jag tyckte den var läskig när jag var barn eller inte men det var riktigt kul att se om på den nu som vuxen, fanns så mycket fint i den också :D
livinginfictionalworlds.blogg.se

#3 - Flisan

sv: kul att du gillade inlägget :D

åh älskar denna film <3

Svar: Visst är den vacker? :D
livinginfictionalworlds.blogg.se