Top Five Friday - Svenska Filmer


EGO (2013)
För 25-årige Sebastian handlar allt om yta och utseende. Livet är fyllt av party, pengar och one-night stands. Han har aldrig utmanat sig själv, vare sig det gäller drömmen om en musikkarriär eller kanske framförallt den riktiga kärleken.
När allt går som bäst i hans ytliga liv råkar han ut för en olycka som leder till att han blir blind. En helt ny värld öppnar sig, eller rättare sagt stänger sig.När han ser allt i svart så kliver den personliga assistenten Mia in i hans liv, en tjej han i vanliga fall inte skulle ägna någon som helst uppmärksamhet. Hon blir den första som lyckas öppna hans ögon för det som är viktigt i livet, men när Sebastian upptäcker att Mia inte är den han egentligen trodde får ytligheten en helt annan mening

Jag Saknar Dig (2011)
Två tonårsflickor springer över vägen efter bussen till skolan. De är tvillingar, enäggstvillingar. Den ena systern blir påkörd och dödad. Detta är berättelsen om Tina som blev kvar, tvungen att försöka stå upprätt i livet utan sin syster Cilla. 

Vingar Av Glas (2001)
Nazli är 18 år, född i Iran men uppvuxen i Sverige. Hon bor med sin pappa Abbas och sin äldre syster Mahin. Nazli, som vill smälta in i det svenska samhället, kallar sig Sara, något som sårar pappa Abbas. En dag berättar Abbas hur han ser på sina döttrars framtid. Han planerar att ha en fest för sina vänner och släktingar och vill bl.a. bjuda två iranska män som han ser som potentiella makar till sina döttrar. Nazli har ett mycket bra förhållande till sin pappa, blir bestört. När hon sedan träffar sin svenske pojkvän Johan, blir hennes situation genast komplicerad!

Festival (2001)
Det är sommar och för 17-åriga Lina, hennes pojkvän Calle och deras kompisar är det inget snack om vad som gäller. Det är festivaldags!
Trots att Linas mamma förbjuder henne att åka, smiter hon med till festivalen och årets häftigaste upplevelse. Väl framme är det precis så som hon trott, fullt av folk massor av musik - och lerigt.
Men när Calle börjar strula med tjejen i tältet bredvid, och när Lina själv möter rockstjärnan Marc, blir festivalen en mycket större upplevelse än någonsin kunnat föreställa sig..

Hundtricket (2002)
Simon är en av alla unga killar som fortfarande är singel. Micke är snygg, sportig och utåtriktad, han får alla tjejer han vill ha men vill inte binda sig medan Mario har fast sällskap. Simon drömmer om att hitta Den Stora Kärleken, men till slut tröttnar Micke och Mario på Simons eviga sökande och bestämmer sig för att hjälpa honom. Då kommer Micke med en idé: "Hundtricket!"

#1 - Film&serier bloggen

Åh, Vingar av glas - den filmen kommer jag ihåg att jag älskade när jag var mindre!

Svar: Samma här kollade sönder på min VHS band så fick köpa hem den på DVD senare :P
livinginfictionalworlds.blogg.se

#2 - Linusdotter - film, tv & böcker

Älskar Ego!

Svar: Jag med den är så unik och sticker verkligen ut i mängden svenska filmen. Fler sådana svenska filmer behövs! :D
livinginfictionalworlds.blogg.se

#3 - Katrine Larsson

Jag saknar dig är en helt okej film, men jag tycker att boken är mycket bättre.

Svar: Jo läste den för herrans massa år så kommer inte ihåg så mycket av den, men har för mig att en av de manliga karaktärernas sida av historien inte ens i med i filmen vilket jag saknade. Men annars gillade jag den, blev så förvånad för jag satt och grät i salen när jag såg den vilket sällan händer mig.
livinginfictionalworlds.blogg.se

#4 - Emelie Karlsson

Vilken rolig kategori!!! Har inte sett en enda av dessa filmer på listan dock, haha.. Måste börja ta och se mer svenskt!

Svar: Tack! Det är något som jag tänkte göra återkommande nu framåt. Oj då måste du verkligen se dem, dem är riktigt bra!
livinginfictionalworlds.blogg.se