London Town (2016)


London på 70-talet. En 14-årig kille upptäcker bandet The Clash genom hans frånskilda mamma. Någon som kommer att förändra hans syn på livet förevigt. 

Jag stod väldigt länge inne på HMV i London och pillrade på denna DVD. Det var bara något som lockade otroligt mycket med omslaget, historian och skådespelarvalet.
I filmen får vi lära känna arbetarsonen Shay som tvingats att ta hand om sin familj och sin pappas arbete efter en jobbrelaterad olycka. Men en dag skickar hans mamma en kasett med ett nytt band, ett band som skulle komma att kallas för The Clash. Vi får helt plötsligt se Shays liv förändras drastiskt och även den politiska situationen i England under 70-talet. En väldigt intressant och personlig historia med riktigt bra skådespelare och med stort fokus även på The Clash musik och vad den innebar politiskt.
Det är ingen stor actionfylld film men den är noga uttänkt och väl regiserad med hjärta i den Engelska förorten vilket är något som jag uppskattar. Efter att ha sett filmen lämnades jag med känslan att wow, vilken stor kraft The Clash musik ändå hade i det där landet under just denna tid, något som kanske är svårt att förstå och greppa idag. 

Genre: Drama, Musik
Längd: 1h och 33min
Skådespelare: Daniel Huttlestone, Jonathan Rhys-Meyers, Dougray Scott, Tom Hughes och Nell Williams.
Betyg: 4/5

#1 - Emelie

Ääääälskar The Clash!!! Så otroligt politiska haha. Kul med "London Calling" som blivit världens turistlåt men som egentligen är så anti-london man kan bli

Svar: Jag med deras musik är så jädrans bra! Haha ja det är riktigt kul, men kan förstå det också för den fastnar så sjukt mycket :P
livinginfictionalworlds.blogg.se

#2 - Flisan

sv: haha eller hur :D

faktiskt inte sätt denna film kanske man ska ta och göra :D

Svar: Det tycker jag den var väldigt bra :D
livinginfictionalworlds.blogg.se

#3 - Seriespaning

Bra tips! Inte hört talas om den här men gillar brittiska filmer(och den här typen av musik) med musik-tema. Kommer lätt se den!

Svar: Jag hade ingen koll heller på den innan jag såg den inne på HMV affären. Jag har inte sett någon prata om den vilket är förvånande med tanke på att rollerna innehas av rätt stora skådespelare. Hoppas att du gillar filmen om du får chans att se den :D
livinginfictionalworlds.blogg.se

#4 - Katrine Larsson

Den här filmen låter otroligt bra. (y)

Svar: Den var riktigt bra :)
livinginfictionalworlds.blogg.se