Miss Saigon Live!

 
Den episka berättelsen om kärlekshistorien mellan Kim, en ung barflicka som blivit föräldralös i kriget, som faller för den amerikanska soldaten Chris. Men deras liv slits itu under Vietnamnkrigets fall. 

Vilken upplevelse! Att få sitta i en som gått som utsåld biosal med engagerade musikalnördar som sitter och sjunger med samt applåderar, ja det gör att mitt hjärta svämmar över med glädje. Men Miss Saigon är ingen dans på rosor. Vi får följa Kim när hon blir omhändetagen av the engineer som tvingar henne att börja dansa på hans strippklipp. På denna strippklubb blir Chris medsläpad även om han börjat att tröttna på det, dvs till han upptäcker Kim. I all denna kaos som kriget medför möts dessa två individer och inleder ett förhållande, men i ett krig kan allt hända. Plötsligt måste Chris lämna landet och Kim blir kvar med allt vad det innebär.  

Jag gillar Miss Saigon av en enda enkel anledning. Förutom skådespelar och sånginsatserna så gillar jag att man får se vad som händer en människa i kaoset från ett krig. Scenerna som utspelar sig påminner allt för mycket om det som händer precis nu i vår egen tid, och en av scenerna satt jag bara med ett stort magont. Musikalen lämnar ingen oberörd det vill jag lova. Dessutom så joinar originalcastet scenen efter själva showen för att göra en bonusshow vilket var helt underbart att se, för musikalmänniskor ja dem går verkligen all in och bjuder på  sig själva!